CC (International Chamber Of Commerce) Uluslararası Ticaret Odaları
Birliği, Türkiye'nin de taraf olduğu uluslararası ticaretin alcı, satıcı ve
nakliyeci açısından risk ve sorumluluklarını tarif eden bir kurumdur.
Uluslararası ticaret, bu odanın belirlediği kurallar çerçevesinde gerçekleşir.
Bu kurum, alıcı ile satıcı arasında yapılan ticarette malın teslim şekli ile
ilgili olasılıkları genel başlıklar altında toplamıştır. Bu teslim şekilleri,
INCOTERMS'ler olarak adlandırılır.
TESLİM ŞEKİLLERİ
(INCOTERMS 2010)
Teslim Şekilleri değişikliğe uğradı. ICC
27 Eylül 2010'da Incoterms 2010 revizyonunu yayınladı. Söz konusu revizyon, 1
Ocak 2011 tarihinden itibaren uygulamaya geçti. INCOTERMS İngilizce
(International commercial terms) kelimelerinden bazı hecelerin bir araya
getirilmesiyle oluşturulmuş bir terimdir. INCOTERMS'ler ICC (International
Chamber of Commerce) (Milletlerarası Ticaret Odası) (MTO) tarafından
hazırlanmaktadır.
En radikal değişiklik dört kuralın yürürlükten kaldırılması oldu. DAF
(Delivered at Frontier / Sınırda Teslim), DES (Delivered Ex Ship / Gemide
Teslim), DEQ (Delivered Ex Quay / Rıhtımda Teslim), DDU (Delivered Duty Unpaid
/ Gümrük Resmi Ödenmeksizin Teslim) terimleri 2011 başından itibaren geçerli
olmak kaydı ile yürürlükten kaldırıldılar. Bunların yerine ise DAT (Delivered
at Terminal / Terminalde Teslim) ve DAP (Delivered at Place / Belirlenen Yerde
Teslim) olmak üzere yeni iki terim uygulamaya konuldu. Böylece Incoterms
kurallarının sayısı 13' den 11' e indirilmiş oldu.
INCOTERMS ayrıca genel olarak iki gruba ayrıldı. Tüm taşıma türlerini kapsayan
kurallar EXW - FCA - CPT - CIP - DAT - DAP - DDP olmak üzere yedi adet olarak
belirlendi. FAS - FOB - CFR - CIF kuralları da sadece suyollarıyla yapılan
taşıma türlerini kapsamak üzere "deniz ve içsu taşımalarına özgü
kurallar" sınıflandırması adı altında toplandı.
Öte yandan FAS - FOB - CFR - CIF kuralları içeriğinde çok önemli değişiklikler
yapılmıştır.
İŞYERİNDE TESLİM / EX
WORKS (EXW)
"İş yerinde teslim" terimi,
satıcının malları, kendi yerinde veya ismen belirlenmiş başkaca bir yerde
(fabrika, depo, işyeri gibi) alıcının tasarrufuna bırakarak teslim etmesini
ifade eder. EXW, satıcı açısından asgari yükümlülüğü temsil eder. FCA (Free
Carrier - Taşıyıcıya masrafsız) uluslararası ticaret için daha uygunken, bu
kural iç ticaret için uygundur.
Teslim şeklinin
özellikleri :
Satıcı malları işletmesinde daha önce belirlenen tarihte alıcının emrine
hazır tutarak alıcıya bildirir. Alıcı malları işletmeden teslim alarak ihracı
için gerekli belgeleri hazırlar gümrük işlemlerini tamamlayarak malları kendi
ülkesine ithal eder. Malların işletmede teslim edilmesinden itibaren malla
ilgili bütün masraf ve risk alıcı tarafından karşılanır.
Satıcının Yükümlülükleri
:
Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlayarak belirtilen tarihte veya
süre içinde yine anlaşmada belirtilen yerde (Fabrika, depo, işyeri vb.)
herhangi bir taşıma aracına yüklenmemiş olarak, malları alıcının emrine amade
tutar. Malların emrine hazır tutulduğunu alıcıya bildirir. Alıcının ihracat ile
ilgili belgeleri alabilmesi için yardımcı olur. Alıcının talep etmesi halinde,
tüm masraf ve riski alıcıya ait olmak üzere taşıma acentası ile anlaşma
yaparak, düzenlettiği taşıma belgesini varış yerinde malları teslim alabilmesi
için alıcıya gönderir. Satıcının alıcıya karşı taşıma sözleşmesi ve sigorta
sözleşmesi yapmak yükümlülüğü yoktur. Eğer belirlenen teslim yerinde üzerinde
net olarak anlaşılan belirli bir nokta yoksa ve eğer uygun birkaç nokta varsa,
satıcı bu noktalardan kendi amacına en uygun olanını seçebilir. Satıcı,
malların teslim edilebilmesi için gerekli kontrol işlemleriyle (kalite
kontrolü, ölçüm, tartım, sayım vb.) ilgili masrafları ödemelidir.
Alıcının Yükümlülükleri :
Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. Tüm masraf ve risk
kendisine ait olmak üzere, mallara ilişkin her türlü ihracat ve ithalat
işlemleri için gerekli olan lisans, vb. idari ve ticari belgeleri düzenlemek,
gerekli izinleri almak, gümrük işlemlerini yaptırmak ve gümrük vergilerini
ödemekle sorumludur. Malları satıcının işletmesinde teslim aldığı andan
itibaren malla ilgili tüm risk ve masraflar Alıcının sorumluluğundadır.
Malların taşıtılması amacıyla taşıma acentası ile anlaşarak navlun bedelini
öder. Alıcı, malları teslim aldığına dair gereken belge ve delilleri satıcıya
sağlamalıdır. Alıcı, ihraç ülkesince öngörülen muayene masrafları dahil,
yükleme öncesi her türlü muıayene masraflarını ödemelidir.
TAŞIYICIYA MASRAFSIZ /
FREE CARRIER (FCA)
"Taşıyıcıya Masrafsız" kuralı,
satıcının malları, satıcının işyerinde veya belirlenen başka bir yerde, alıcı
tarafından tayin edilen taşıyıcıya veya başka bir kişiye teslim etmesini ifade
eder.
Teslim şeklinin
özellikleri :
Bu teslim şeklinde satıcı malları gümrük
işlemlerini tamamlayarak, belirlenen tarihte ve yerde ilk taşıyıcının
gözetimine devrettiği anda teslim işlemlerini tamamlamış olur. Bu andan
itibaren malla ilgili tüm masraf ve riskler alıcıya geçer. Navlun ücreti de
diğer tüm giderler gibi alıcı tarafından ödenir.
Satıcının Yükümlülükleri
:
FCA kuralı, satıcının malları uygulandığı
ölçüde ihracat için gümrüklemesini gerektirir. Satıcı, hasarı ve masrafları
kendisine ait olmak üzere, malların ihracı için gerekli her türlü izni almalı,
malların ihracı için gerekli tüm belgeleri düzenlemeli ve gümrük işlemlerini
tamamlamalıdır. Satıcının alıcıya karşı taşıma sözleşmesi ve sigorta sözleşmesi
yapmak yükümlülüğü yoktur. Alıcının talep etmesi üzerine durumunda taşıma
acentası ile tüm masrafları alıcıya ait olmak üzere anlaşır. Malları taşıyıcıya
veya taşıma acentasının gözetimine belirlenen tarihte ve yerde teslim eder.
Eğer belirlenen teslim yerinde üzerinde net olarak anlaşılan belirli bir nokta
yoksa ve eğer uygun birkaç nokta varsa, satıcı bu noktalardan kendi amacına en
uygun olanını seçebilir. Teslim anına kadar bütün masraf ve riskler satıcının
yükümlülüğündedir. Satıcı, malların teslim edilebilmesi için gerekli kontrol
işlemleriyle (kalite kontrolü, ölçüm, tartım, sayım vb.) ilgili masrafları ve
ihraç ülkesi yetkililerinim emrettiği yükleme öncesi muayene masrafları
ödemelidir. Satıcı, masrafları kendine ait olmak üzere, malların teslim
edildiğine ilişkin olağan teslim kanıtını alıcıya verir.
Alıcının Yükümlülükleri
:
Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. Belirlenen tarihte ve
yerde mallarını teslim alır. Bu andan itibaren bütün masraflar ve risk alıcıya
aittir. İthalat ile ilgili belge veya izinleri alarak gümrük vergisi ve
masraflarını ödemekle yükümlüdür. Taşıma acentası ile anlaşma yaparak navlun
ücretini öder. Alıcı, ihraç ülkesi yetkililerinim emrettiği yükleme
öncesi muayene masrafları hariç olmak üzere, diğer zorunlu yükleme öncesi
muayene masraflarını ödemelidir.
TAŞIMA ÖDENMİŞ OLARAK /
CARRIAGE PAID TO (CPT)
"Taşıma Ödenmiş Olarak" kuralı,
satıcının malları kendisinin seçtiği bir taşıyıcı veya diğer bir kişiye
belirlenen yerde (eğer taraflarca böyle bir yer kararlaştırılmamış ise) teslim
edeceğini ve satıcının, malların belirtilen varış noktasına getirilmesi için
gerekli taşıma sözleşmesini yapmak ve taşıma masraflarını ödemek zorunda
olduğunu ifade eder.
CPT kuralı kullanıldığında (tıpkı CIP, CFR veya CIF kurallarında olduğu gibi),
satıcı teslim yükümlülüğünü mallar varma yerine ulaştığında değil, malları
ilgili kural uyarınca taşıyıcıya tevdi ettiğinde yerine getirir.
Teslim şeklinin
özellikleri :
Bu teslim şekli özellikle çok araçlı taşımacılık türlerinde kullanılır.
Satıcı varış yerine kadar navlun ücretini ödemekle yükümlüdür. Malları ilk taşıyıcının
gözetimine devrettiği andan itibaren malla ilgili bütün risk ve navlun
dışındaki masraflar alıcıya geçer.
Satıcının Yükümlülükleri
:
Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlar. Alıcının ülkesinde
kullanacağı lüzumlu belgeleri hazırlar. Gümrük işlemlerini tamamlar. Taşıma
acentası ile sözleşme yaparak varış limanına kadar olan navlun ücretini öder.
Malları ilk taşıyıcının gözetimine devrettiği andan itibaren malla ilgili tüm
risk ve masraflardan kurtulur. Teslimi gerçekleştirildiği ve muhtemel varış
tarihini alıcıya bildirir. Satıcı, malların teslim edilebilmesi için gerekli
kontrol işlemleriyle (kalite kontrolü, ölçüm, tartım, sayım vb.) ilgili
masrafları ve ihraç ülkesi yetkililerinim emrettiği yükleme öncesi muayene
masrafları ödemelidir.
Alıcının Yükümlülükleri
:
Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. İthalat için gümrük
belgelerini düzenleyerek gümrük işlemlerini tamamlar. Gümrük vergilerini öder.
Malların ilk taşıyıcıya tesliminden itibaren navlun dışındaki malla ilgili tüm
masraf ve riskler alıcıya aittir. Transit taşıma nedeni ile doğabilecek gümrük
masraflarını da alıcı tarafından karşılanır. Navlun bedeline dahil değilse
boşaltma masraflarını ödeyerek cirolu konşimentoyu acentadan teslim alır.
Alıcı, ihraç ülkesi yetkililerinim emrettiği yükleme öncesi muayene
masrafları hariç olmak üzere, diğer zorunlu yükleme öncesi muayene masraflarını
ödemelidir.
TAŞIMA VE SİGORTA
ÖDENMİŞ OLARAK / CARRIAGE AND INSURED PAID TO (CIP)
"Taşıma ve Sigorta Ödenmiş
Olarak" kuralı, satıcının malları kendisinin seçtiği bir taşıyıcı veya
diğer bir kişiye belirlenen yerde (eğer taraflarca böyle bir yer
kararlaştırılmamış ise) teslim edeceğini ve satıcının, malların belirtilen
varış noktasına getirilmesi gereken taşıma sözleşmesini yapmak ve taşıma
masraflarını ödemek zorunda olduğunu ifade eder.
CIP kuralı kullanıldığında (tıpkı CPT, CFR veya CIF kurallarında olduğu gibi),
satıcı teslim yükümlülüğünü mallar varma yerine ulaştığında değil, malları
ilgili kural uyarınca taşıyıcıya tevdi ettiğinde yerine getirir.
Teslim şeklinin özellikleri :
Bu teslim şeklinde satıcı sigorta primi, navlun ve yükleme masrafları ve
riskleri üstlenerek malları yükleyeceği limana getirir. Satıcı gemi acentası
ile anlaşır ve temin eder. Satış sözleşmesindeki malların belirtilen tarihte ve
yerde yüklemesinin yapıldığını alıcıya bildirir. Satıcı sigorta primini ödemek
suretiyle yüklediği mal cinsine uygun olan en dar kapsamlı nakliyat sigortası
yaptırır.Ancak alıcı olağandışı risklere (grev, savaş, doğal afet vb.) karşı
sigorta yaptırılmasını istiyorsa primini kendisi ödemek şartıyla satıcıdan
sigorta kapsamının genişletilmesini isteyebilir. Satıcı tarafından mal
bedelinin %10 fazlası ile yaptırılır.
Satıcının Yükümlülükleri
:
Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlamalıdır. Satıcı, hasarı
ve masrafları kendisine ait olmak üzere, malların ihracı için gerekli her türlü
izni almalı, malların ihracı için gerekli tüm belgeleri düzenlemeli ve gümrük
işlemlerini tamamlamalıdır. Alıcının ülkesinde kullanacağı lüzumlu belgeleri
hazırlamakta satıcının sorumluluğundadır. Taşıma acentası ile sözleşme yaparak
varış limanına kadar olan navlun ücretini öder. Satıcı, masrafları kendisine
ait olmak üzere, gönderdiği malın sigortasını yaptırır. Alıcıya, sigorta
poliçesini veya sigorta teminatına ilişkin diğer bir kanıt vermelidir. Malları
ilk taşıyıcının gözetimine devrettiği andan itibaren ilgili risk ve
masraflardan kurtulur. Bu andan itibaren navlun ve sigorta primi dışındaki
malla ilgili tüm masraf ve riskler alıcıya aittir. Teslimi gerçekleştirdiğini
ve muhtemel varış tarihini alıcıya bildirir.
Alıcının Yükümlülükleri :
Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. Malları varış
limanında boşaltma masraflarını ve liman ücretlerini de ödemek suretiyle
gecikmeksizin malını boşaltır. Alıcı, ihraç ülkesi yetkililerinim
emrettiği yükleme öncesi muayene masrafları hariç olmak üzere, diğer zorunlu
yükleme öncesi muayene masraflarını ödemelidir. Teslim anından sonra navlun ve
sigorta primi dışındaki meydana gelen bütün masraflar alıcı tarafından
karşılanır. İthalat için gümrük belgelerini düzenleyerek gümrük işlemlerini tamamlar.
İthalat için ödenmesi gereken tüm resimleri, vergileri ve diğer harçları,
gümrük işlemlerine ilişkin masrafları öder.
TERMİNALDE TESLİM /
DELIVERED AT TERMINAL (DAT) (YÜRÜRLÜK: 01.01.2011)
"Terminalde Teslim" kuralı,
satıcının malları belirlenen varma yerinde veya limanında belirlenen terminalde
gelen taşıma aracından boşaltılmış bir şekilde alıcının tasarrufuna
bırakmakla malları teslim ettiğini ifade eder. Terminal terimi, rıhtım,
depo, konteyner sahası veya yol, demiryolu veya hava kargo istasyonu gibi üstü
açık veya kapalı olabilecek herhangi bir yeri kapsar. Taraflar malların
terminalden başka bir yere taşınması ve elleçlenmesi ile ilgili hasarın ve
masrafların satıcı tarafından üstlenilmesini amaçlıyorsa, DAP veya DDP
kuralları kullanılmalıdır.
Teslim şeklinin
özellikleri :
malların, taşıma vasıtasınca boşaltılmak üzere varış noktasında alıcıya
sağlanması (teslim edilmesini) anlamına gelip, daha önceki DEQ klozunun yerini
alıp, DEQ’in aksine, multimodal (çoklu vasıta için) kullanılabilir. DAT Başka
bir deyişle, Eşyanın alıcı ve satıcı tarafından belirlenmiş olan terminal
noktasında (bu nokta bir liman ya da gümrük antreposu veya alıcının fabrikası
olabilir) boşaltma masrafları satıcı tarafından karşılanmış olarak alıcının
emrine bırakılmasıdır. Tüm gümrük işlemleri, masrafları, gümrükte doğan vergi,
resim ve harçlar alıcıya aittir. Kaldırılan terimlerden DAF, DES ve DDU yerine
getirilmiş bir terimdir.malların belirlenen yere taşıma maliyetlerini/ terminal
bağlantılı zarar risklerini satıcı üstlenir.
Satıcının Yükümlülükleri :
Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlamalıdır. Satıcı, hasarı
ve masrafları kendisine ait olmak üzere, malların ihracı için gerekli her türlü
izni almalı ve malların ihracı veya teslimden önce başka bir ülkeden geçişi
için gerekli gümrük işlemlerini tamamlamalıdır. Satıcı, masrafları kendisine
ait olmak üzere, malların belirlene terminale kadar taşınması için taşıma
sözleşmesi yapmalıdır. Satıcının alıcıya karşı sigorta sözleşmesi yapmak
yükümlülüğü yoktur. Satıcı, malları kararlaştırılan tarihte, varma yerinde veya
limanında kararlaştırılan terminalde, gelen taşıma aracından boşaltarak
alıcının tasarrufuna bırakarak teslim etmelidir. Eğer belirli bir terminal
kararlaştırılmamış ise, satıcı kararlaştırılan varma yerinde veya limanında
kendi amacına en uygun terminali seçebilir. Satıcı, uygun olarak teslim
edildiği ana kadar mallara ilişkin bütün masrafları ve uygulandığı ölçüde,
malların yukarıda anlatıldığı şekilde tesliminden önce ihracat için gerekli
gümrükleme masrafları ve ihracat için ödenmesi gereken bütün resimleri,
vergiler ve diğer harçları, malların herhangi bir ülkeden geçişine ilişkin
masrafları öder.
Alıcının Yükümlülükleri :
Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. Uygulandığı ölçüde,
alıcı, hasar ve masrafları kendisine ait olmak üzere, her türlü ithalat iznini
veya diğer resmi izni almalı ve malların ithali için tüm gümrük işlemlerini
tamamlamalıdır. Malların yukarıda anlatıldığı şekilde teslim edildiği andan
itibaren bu mallara ilişkin tüm masraflar alıcının sorumluluğundadır. Alıcı,
ihraç ülkesi yetkililerinim emrettiği yükleme öncesi muayene masrafları
hariç olmak üzere, diğer zorunlu yükleme öncesi muayene masraflarını
ödemelidir.
BELİRLENEN YERDE TESLİM
/ DELIVERED AT PLACE (DAP) (YÜRÜRLÜK: 01.01.2011)
"Belirlenen Yerde Teslim"
kuralı, satıcının malları belirlenen varma yerinde gelen taşıma aracından
boşaltmadan alıcının tasarrufuna bırakmakla teslim ettiğini ifade eder.
Teslim şeklinin özellikleri : malların, taşıma vasıtasınca boşaltılmak üzere
belirtilen belirli bir noktada alıcıya sağlanması (teslim edilmesi) anlamına
gelir. DAP daha önceki DAF, DES, ve DDU’nun yerini almıştır. DAP başka bir
deyişle, Eşyanın alıcı ve satıcı tarafından belirlenmiş olan boşaltma yerinde
(bir liman iskelesi, gümrük noktası, havalimanı) boşaltma için hazır durumda
nakliye aracının üzerinde alıcı emrine bırakılmasıdır. Tüm gümrük işlemleri,
masrafları, gümrükte doğan vergi, resim ve harçlar alıcıya aittir. malların
belirlenen yere taşıma maliyetlerini/ terminal bağlantılı zarar risklerini
satıcı üstlenir.
Satıcının Yükümlülükleri :
Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlamalıdır. Satıcı, hasarı
ve masrafları kendisine ait olmak üzere, malların ihracı için gerekli her türlü
izni almalı ve malların ihracı veya teslimden önce başka bir ülkeden geçişi
için gerekli gümrük işlemlerini tamamlamalıdır. Satıcı, masrafları kendisine
ait olmak üzere, malların belirlene terminale kadar taşınması için taşıma
sözleşmesi yapmalıdır. Satıcının alıcıya karşı sigorta sözleşmesi yapmak
yükümlülüğü yoktur. Satıcı, malları kararlaştırılan tarihte, varma yerinde,
eğer varsa kararlaştırılan noktada, gelen taşıma aracından boşaltılmaya hazır
şekilde alıcının tasarrufuna bırakarak teslim etmelidir. Satıcı, uygun olarak
teslim edildiği ana kadar mallara ilişkin bütün masrafları ve uygulandığı
ölçüde, malların yukarıda anlatıldığı şekilde tesliminden önce ihracat için
gerekli gümrükleme masrafları ve ihracat için ödenmesi gereken bütün resimleri,
vergiler ve diğer harçları, malların herhangi bir ülkeden geçişine ilişkin
masrafları öder.
Alıcının Yükümlülükleri :
Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. Uygulandığı
ölçüde, alıcı, hasar ve masrafları kendisine ait olmak üzere, her türlü ithalat
iznini veya diğer resmi izni almalı ve malların ithali için tüm gümrük
işlemlerini tamamlamalıdır. Malların yukarıda anlatıldığı şekilde teslim
edildiği andan itibaren bu mallara ilişkin tüm masraflar alıcının
sorumluluğundadır. Taşıma sözleşmesi uyarınca bu masrafların satıcıya ait
olacağının düzenlendiği haller dışında, malların belirlenen varma yerinde
teslim alınabilmesi için gelen taşıma aracından boşaltılması için gerekli
masrafları öder. Uygulandığı ölçüde, malların ithali için ödenmesi gereken
bütün resimleri, vergileri ve diğer harçları ve diğer masrafları alıcı
ödemelidir. Alıcı, ihraç ülkesi yetkililerinim emrettiği yükleme öncesi
muayene masrafları hariç olmak üzere, diğer zorunlu yükleme öncesi muayene
masraflarını ödemelidir.
GÜMRÜK VERGİLERİ ÖDENMİŞ OLARAK /
DELIVERED DUTY PAID (DDP)
"Gümrük Vergileri Ödenmiş Olarak Teslim" kuralı, satıcının
malları ithalat için gümrüklenmiş olarak ve belirlenen varma yerinde gelen
taşıma aracında boşaltmaya hazır şekilde alıcının tasarrufuna bırakmakla teslim
ettiğini ifade eder.
Teslim şeklinin özellikleri :
Bu teslim şeklinde DDU teslim şekli ile aynı prensiplere dayanır;
ancak DDP teslim şeklinde satıcı bir de gümrük vergilerini ödemek zorundadır.
Alıcının ülkesindeki yerel bir satıcıdan farksız şekilde malları devreder. Eğer
taraflar, malların ithalat için gümrüklenmesine ilişkin tüm hasar ve masrafların
alıcı tarafından üstlenilmesini istiyorlarsa, DAP Kuralı kullanılmalıdır.
Satıcının Yükümlülükleri :
DDP Kuralı, satıcı açısından azami yükümlülüğü gösterir. Satıcı
sözleşme koşullarına uygun malı hazırlar. Kendi ülkesinde ve Alıcı ülkesinde
kullanacağı lüzumlu belgeleri hazırlar. İhracat ve İthalat Gümrük işlemlerini
tamamlar. Satıcı, masrafları kendisine ait olmak üzere, malların belirlene
terminale kadar taşınması için taşıma sözleşmesi yapmalıdır. Satıcının alıcıya
karşı sigorta sözleşmesi yapmak yükümlülüğü yoktur. Taşıyıcı aracı temin ederek
navlun ücretini öder. Teslime kadar malla ilgili bütün masraflar ve riskler
satıcıya aittir. Teslimi alıcının ülkesinde belirlenen yerde ve tarihte gümrük
vergilerini de ödemek suretiyle gerçekleştirir. Satım sözleşmesinde aksi açıkça
kararlaştırılmamışsa, ithalata ilişkin ödenmesi gereken KDV ve diğer tüm
vergiler satıcıya aittir.
Alıcının Yükümlülükleri :
Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder ve malları teslim
alır. Malların öngörüldüğü şekilde teslim edildiği andan itibaren bu mallarla
ilgili bütün masrafları karşılar. Alıcının satıcıya karşı ihraç veya ithal
ülkesi yetkililerinin emrettiği herhangi bir yükleme öncesi muayene masrafını
ödemek gibi bir yükümlülüğü yoktur.
GEMİ DOĞRULTUSUNDA
MASRAFSIZ / FREE ALONGSIDE SHİP ( FAS)
"Gemi Doğrultusunda Masrafsız" kuralı, satıcının malları
belirlenen yükleme limanında, alıcı tarafından seçilen geminin doğrultusunda
(örneğin bir rıhtımda veya bir mavnada) bırakarak teslim etmesini ifade eder.
Malların konteynerde olduğu hallerde, satıcının malları gemi doğrultusunda
değil de bir terminalde taşıyıcıya teslim etmesi olağandır. Bu gibi durumlarda,
bu kural uygun değildir ve FCA kuralı kullanılmalıdır.
Teslim şeklinin özellikleri :
Bu teslim şeklinde satıcı malları geminin yanına kadar getirmekle
sorumludur. Mallar gemi rıhtımında ise, yükleme yerine getirerek., Gemi açıkta
demirli ise mavnalarla geminin yanına kadar götürülerek teslim edilir.
Tesliminden itibaren malların kaybolması veya hasar görmesi gibi rizikolar
alıcıya aittir. Bu andan itibaren malla ilgili bütün masraflar ve navlun alıcı
tarafından karşılanır. Bu teslim şeklinde ihracat ile ilgili tüm belgeler alıcı
tarafından hazırlanır. Gümrük işlemleri de alıcı tarafından yapılır. Alıcı
firma bu ülkede ihracatçı gibi hareket edebilmesi mümkün değilse bu teslim
şekli seçilmemelidir.
Satıcının Yükümlülükleri :
Satıcı sözleşme şartları uyarınca malları hazırlar. Alıcının isteği üzerine
tüm masraf ve riskler alıcıya ait olmak üzere; alıcının ülkesinde istenen
gerekli belgeleri ve benzeri idari ve ticari belgeleri almasında yardımcı olur.
Satıcının alıcıya karşı taşıma sözleşmesi ve sigorta sözleşmesi yapmak
yükümlülüğü yoktur. Mallar belirlenen limanda, belirlenen tarihte alıcının daha
önce belirlediği geminin yanına getirmekle teslim işlemini tamamlar. Bu andan
itibaren malla ilgili tüm masraf ve riskler alıcıya geçer. Alıcının isteği
üzerine; satıcı masraflar alıcıya ait olmak üzere yükleme belgesinin
düzenlenmesini sağlar, varış limanında malları teslim alabilmesi için alıcıya
gönderir. Ve gecikmeksizin gerekli bildirimlerde bulunur. Uygulandığı ölçüde,
ihracat için gerekli gümrükleme işlemlerine ilişkin masrafları ve ihracat için
ödenmesi gereken bütün resimleri, vergileri ve diğer harçları ödemelidir.
Alıcının Yükümlülükleri :
Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. İhracat ve
ithalat ile ilgili gerekli belgeleri hazırlar, Gümrük masraflarının tümünü
öder. Taşıma acentası ile anlaşma yaparak, geminin yükleme limanına yaklaşık ne
zaman varacağını satıcıya bildirir. Yükleme emrine hazır tutulan malları teslim
alır. Bu andan itibaren bütün masraflar ve risk alıcıya aittir. Alıcı, ihraç
ülkesi yetkililerinim emrettiği yükleme öncesi muayene masrafları hariç olmak
üzere, diğer zorunlu yükleme öncesi muayene masraflarını ödemelidir.
GEMİDE MASRAFSIZ / FREE
ON BOARD (FOB)
"Gemide Masrafsız" kuralı, satıcının malları belirlenen
yükleme limanında, alıcı tarafından seçilen gemide veya bu şekilde teslim
edilen malları temin ederek teslim etmesini ifade eder. Bu kural, satıcını
malları gemiye yüklenmeden önce bir terminalde taşıyıcıya teslim ettiği haller
için uygun olmayabilir. Örneğin mallar konteynerde olduğu zaman bu şekilde
teslim edilmeleri olağandır. Bu gibi durumlarda, FCA kuralı
kullanılmalıdır.
Teslim şeklinin özellikleri :
Bu teslim şeklinde satıcı malları belirlenen tarihte ve yerde, alıcı
tarafından temin edilen gemiye yüklemeyi gerçekleştirir. Mallar geminin
küpeştesine (güvertesine) geçtikten sonra meydana gelebilecek her türlü hasar,
kayıp ve masraflar Alıcının sorumluluğundadır. Satıcı ihracat için gerekli tüm
belgeleri hazırlar ve malların gümrük işlemlerini tamamlayarak teslim eder.
Satıcının Yükümlülükleri :
Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlar. Belirlenen limanda,
belirlenen tarihte alcının temin etmiş olduğu gemiye yükleme yapar. Satıcının
alıcıya karşı taşıma sözleşmesi ve sigorta sözleşmesi yapmak yükümlülüğü
yoktur. Alıcının ülkesinde kullanacağı lüzumlu belgeleri hazırlar, gümrük
işlemlerini tamamlar. Alıcıya yüklemenin yapıldığını bildirir. Düzenlenen
taşıma belgesini ve alıcının ülkesindeki kullanacağı gerekli diğer belgeleri
hazırlayarak ödeme şekline göre alıcıya gönderir. Malların geminin küpeştesini
(Güvertesini) geçene kadar meydana gelebilecek her türlü hasar ve kayıp
Satıcının sorumluluğundadır. Uygulandığı ölçüde, ihracat için gerekli
gümrükleme işlemlerine ilişkin masrafları ve ihracat için ödenmesi gereken
bütün resimleri, vergileri ve diğer harçları ödemelidir.
Alıcının Yükümlülükleri :
Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. İthalat için
gümrük belgelerini düzenleyerek gümrük işlemlerini tamamlar. Gümrük vergilerini
öder. Taşıma acentası ile anlaşma yaparak navlun bedelini öder. Yükleme
limanında mallar geminin küpeştesini geçtikten sonra malla ilgili tüm masraf ve
riskler Alıcının sorumluluğundadır. Uygulandığı ölçüde, ithalat için ödenmesi
gereken bütün resimleri, vergileri ve malların ithaline ilişkin gümrük
işlemlerine ait masrafları ve malların herhangi bir ülkeden transit geçişine
ait masrafları ödemelidir. Alıcı, ihraç ülkesi yetkililerinim emrettiği
yükleme öncesi muayene masrafları hariç olmak üzere, diğer zorunlu yükleme
öncesi muayene masraflarını ödemelidir.
MASRAFLAR VE NAVLUN /
COST AND FREIGH (CFR)
"Masraflar ve Navlun" kuralı, satıcının malları gemide
teslim etmesini veya zaten bu şekilde teslim edilmiş malları tedarik etmesini
ifade eder. Bu kural, satıcını malları gemiye yüklenmeden önce bir terminalde
taşıyıcıya teslim ettiği haller için uygun olmayabilir. Örneğin mallar
konteynerde olduğu zaman bu şekilde teslim edilmeleri olağandır. Bu gibi
durumlarda, CPT kuralı kullanılmalıdır.
CFR kuralı kullanıldığında (tıpkı CIP, CPT
veya CIF kurallarında olduğu gibi), satıcı teslim yükümlülüğünü mallar varma
yerine ulaştığında değil, malları ilgili kural uyarınca taşıyıcıya tevdi
ettiğinde yerine getirir.
Teslim şeklinin özellikleri :
Bu teslim şeklinde satıcı tüm masraf ve riskleri üstlenerek malları
yükleneceği limana kadar getirir. Gümrük işlemlerini yaptırır ve Navlun
ücretini ödeyerek yüklemeyi gerçekleştirir. Bu andan itibaren navlun dışındaki
malla ilgili tüm masraf ve riskler alıcıya aittir.
Satıcının Yükümlülükleri :
Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlar. Alıcının ülkesinde
kullanacağı lüzumlu belgeleri hazırlar. Gümrük işlemlerini tamamlar. Taşıma
acentası ile sözleşme yaparak varış limanına kadar olan navlun ücretini öder.
Satıcı, masrafları kendisine ait olmak üzere, malların belirlene terminale
kadar taşınması için taşıma sözleşmesi yapmalıdır. Satıcının alıcıya karşı
sigorta sözleşmesi yapmak yükümlülüğü yoktur. Mallar gemi küpeştesini geçtikten
sonra navlun dışında meydana gelen tüm masraf ve riskler alıcıya aittir. Satıcı
yüklemenin gerçekleştiğini ve muhtemel varış tarihini alıcıya bildirir.
Düzenlenen taşıma belgesini ve gerekli diğer belgeleri alıcıya gönderir.
Alıcının Yükümlülükleri :
Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. İthalat için
gümrük belgelerini düzenleyerek gümrük işlemlerini tamamlar. Gümrük vergilerini
öder. Malları varış limanında boşaltma masraflarını ve liman ücretlerini de
ödemek suretiyle gecikmeksizin malını boşaltır. Taşıma süresince malla ilgili
olarak yapılmış olan navlun dışındaki bütün masrafları ödemek zorundadır.
Uygulandığı ölçüde, ithalat için ödenmesi gereken bütün resimleri, vergileri ve
malların ithaline ilişkin gümrük işlemlerine ait masrafları ve taşıma sözleşmesi
kapsamında olmaması kaydıyla, malların herhangi bir ülkeden transit geçişine
ait masrafları ödemelidir. Alıcı, ihraç ülkesi yetkililerinim emrettiği
yükleme öncesi muayene masrafları hariç olmak üzere, diğer zorunlu yükleme
öncesi muayene masraflarını ödemelidir.
MASRAFLAR, SİGORTA VE
NAVLUN / COST, INSURANCE AND FREIGHT (CIF)
"Masraflar, Sigorta ve Navlun" kuralı, satıcının malları
gemide teslim etmesini veya zaten bu şekilde teslim edilmiş malları tedarik
etmesini ifade eder. Bu kural, satıcını malları gemiye yüklenmeden önce bir
terminalde taşıyıcıya teslim ettiği haller için uygun olmayabilir. Örneğin
mallar konteynerde olduğu zaman bu şekilde teslim edilmeleri olağandır. Bu gibi
durumlarda, CIP kuralı kullanılmalıdır.
CIF kuralı kullanıldığında (tıpkı CIP, CPT
veya CFR kurallarında olduğu gibi), satıcı teslim yükümlülüğünü mallar varma
yerine ulaştığında değil, malları ilgili kural uyarınca taşıyıcıya tevdi
ettiğinde yerine getirir.
Teslim şeklinin özellikleri :
Bu teslim şeklinde satıcı sigorta primi, navlun ve yükleme masrafları
ve riskleri üstlenerek malları yükleyeceği limana getirir. Satıcı gemi acentası
ile anlaşır ve temin eder. Satış sözleşmesindeki malların belirtilen tarihte ve
yerde yüklemesinin yapıldığını alıcıya bildirir. Satıcı sigorta primini ödemek
suretiyle yüklediği mal cinsine uygun olan en dar kapsamlı deniz nakliyat
sigortası yaptırır. Mallar gemiye yüklendikten sonra navlun ve sigorta primi
dışındaki masraflar ve risk alıcıya geçer.
Satıcının Yükümlülükleri :
Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlar. Alıcının ülkesinde
kullanacağı lüzumlu belgeleri hazırlar. Gümrük işlemlerini tamamlar. Satıcı,
masrafları kendisine ait olmak üzere, malların belirlene terminale kadar
taşınması için taşıma sözleşmesi ve sigorta sözleşmesi yapmalıdır. Taşıma
acentası ile sözleşme yaparak varış limanına kadar olan navlun ücretini öder.
Gönderdiği malın sigortasını yaptırır, sigorta primini öder. Malları yaklaşık
hani tarihte varış limanında olacağını alıcıya bildirir. Düzenlenen taşıma
belgesini ve gerekli diğer belgeleri alıcıya gönderir. Uygulandığı ölçüde,
ihracat için gerekli gümrükleme işlemlerine ilişkin masrafları ve ihracat için
ödenmesi gereken bütün resimleri, vergileri ve diğer harçları ödemelidir.
Alıcının Yükümlülükleri :
Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. İthalat için
gümrük belgelerini düzenleyerek gümrük işlemlerini tamamlar. Gümrük vergilerini
öder. Malları varış limanında boşaltma masraflarını ve liman ücretlerini de ödemek
suretiyle gecikmeksizin malını boşaltır. Teslim anından sonra navlun ve sigorta
primi dışındaki meydana gelen bütün masraflar alıcı tarafından karşılanır.
Alıcı, ihraç ülkesi yetkililerinim emrettiği yükleme öncesi muayene
masrafları hariç olmak üzere, diğer zorunlu yükleme öncesi muayene masraflarını
ödemelidir.
9) SINIRDA TESLİM /
DELIVERED AT FRONTIER (DAF) (2011 Yılında Yürürlükten Kaldırılmıştır)
Bu terim satıcının teslim yükümlülüğünün, malların ihraç için
gümrükten geçirilip, sınırda belirlenen yer ya da noktada ancak bitişik ülkenin
gümrük sınırından önce emre hazır tutulmasıyla sona ermesini ifade eder.
Sınır terimi , ihraç ülkesinin sınırı da dahil olmak üzere herhangi bir sınır
için kullanılabilir. Dolayısıyla, terimin içinde sözkonusu sınırın her zaman
nokta ya da yer belirtilerek kesin şekilde tanımlanmış olması hayati olarak
önem taşımaktadır.
10) GEMİDE TESLİM / DELIVERED EX SHIP
(DES) (2011 Yılında Yürürlükten Kaldırılmıştır)
Bu terim ile satıcının teslim yükümlülüğü, malı belirlenen varış
limanında, gemi bordasında, ithal gümrüğünden geçirmeden alıcının emrine hazır
tutmakla sona erer. Satıcı, malların belirlenen varış limanına getirilmesi için
gereken tüm gider ve rizikoları üstlenir. Bu terim sadece deniz veya içsu
taşımacılığı için kullanılabilir.
11) RIHTIMDA TESLİM
/ DELIVERED EX QUAY(Duty Paid) (DEQ) (2011 Yılında Yürürlükten
Kaldırılmıştır)
varış limanı ... olarak belirtilmek suretiyle)
“Rıhtımda teslim” terimi, satıcının, belirlenen varış limanındaki rıhtımda (iskelede),
ithalat için gerekli gümrükleme işlemleri yerine getirilmemiş olarak alıcının
tasarrufuna bırakmakla malları teslim ettiğini ifade eder. Satıcı, malların
belirlenen varış limanına taşınması ve rıhtıma (iskeleye) boşaltılmasına
ilişkin bütün hasar ve masrafları üstlenmelidir. DEQ terimi, malların ithalat
için gümrüklenmesi ve bununla ilgili tüm işlemlerin, vergilerin, resim ve diğer
harçların ödenmesi yükümlülüğü alıcının üstlenmesini öngörür.
BU DURUM, İTHALAT İÇİN GEREKLİ GÜMRÜKLEME İŞLEMLERİNİ SATICININ YERİNE
GETİRMESİNİ ÖNGÖREN ÖNCEKİ INCOTERM VERSİYONLARININ AKSİDİR.
Fakat taraflar malların ithalinde ödenen masrafları kısmen veya tamamen
satıcının yükümlülükleri arasına katmak isterlerse, bu durum satış sözleşmesine
bu amaçla eklenecek açık bir ifade ile aydınlığa kavuşturulmalıdır.
Bu terim sadece mallar denizyolu veya içsu veya çok vasıtalı taşıma ile varma
limanında gemiden rıhtıma (iskeleye) boşaltılmakla teslim edilecekse
kullanılabilir. Bununla beraber taraflar malların rıhtımdan limanın içinde veya
dışında başka bir yere aktarılmasına ilişkin hasar ve masrafları satıcının
yükümlülükleri arasına katmak isterlerse, DDU veya DDP terimleri
kullanılmalıdır.
12) GÜMRÜK RESMİ
ÖDENMEMİŞ OLARAK TESLİM / DELIVERED DUTY UNPAID (DDU) (2011 Yılında Yürürlükten
Kaldırılmıştır)
Bu terim ile satıcının teslim yükümlülüğü,
malların ithal ülkesinde, belirlenen yerde emre hazır tutulması ile sona erer.
Satıcı, malların o noktaya kadar taşınması ve gümrük formalitelerinin yerine
getirilmesi ile ilgili riziko ve giderleri üstlenmek durumundadır (İthalat için
ödenmesi gereken vergi resim ve harçlar hariç).
Alıcı malların zamanında ithal için gümrükten çekilmemesinden kaynaklanan ek
gider ve rizikoları üstlenmek durumundadır.
Eğer taraflar satıcının gümrük formalitelerini yerine getirip bundan
doğabilecek gider ve rizikoları üstlenmesini istiyorlarsa bunu, bu etkiyi
yaratacak sözcükler ekleyerek kesinleştirmelidirler.
Eğer taraflar satıcının yükümlülüklerine malların ithali için gerekli bazı
giderleri eklemek istiyorlarsa (KDV gibi) bunu, bu etkiyi yaratacak sözcükler
ekliyerek kesinleştirmelidirler. Bu terim taşıma şeklinden bağımsız olarak
kullanılabilir